Децата нямат нужда от специални занимания, а от нашето време и внимание

Интервю с Марина Тодорова, слухово-речеви рехабилитатор и създател на ресурси – с акценти късно проговаряне, работа с деца, занимания у дома

  • icon-calendar 18 юли 2023
  • icon-author Петя Петкова-Пенчева

След три години и няколко месеца у дома в грижи за детето, семейството, дома, но и себе си, навлязох в съвсем ново ежедневие. Нова бързина, нов тип ангажименти. Това доведе до още по-голяма нужда от свързаност между мен и детето, за да му придам увереност, че всички заедно се справяме с рутината. Отдадено на 100% време само за детето между всички задачи за деня е ключово и тогава всичко може да почака.

До този извод стига и Марина Тодорова, позната и като @happy.kids.activities в Инстаграм. От нея черпя ежедневно идеи и ресурси за игри, като самата тя създава такива. Около втората годинка на дъщеря ми си поръчах от нея Книжката ѝ „Научавам и успявам“, която буквално разпарчетосахме от игра – изрязване, проследяване, рисуване и тн. В чест на нейния рожден ден на 18 юли, ви запознавам с нея като специалист, но и като родител. Приятно четене!

Казвам се Марина и съм слухово-речеви рехабилитатор. От три години създавам материали за деца от различни възрасти – занимателна книжка за най-малките, Умна тетрадка, която да насърчи децата в предучилищната възраст и да им вдъхне увереност за предстоящата среща с училището, настолни игри за цялото семейство. Материалите се продават в онлайн магазина на Център за развитие на слуха и говора „Яника“ и всички средства от продажбите подкрепят слухово-речевата рехабилитация на децата от Центъра.

Слухово-речеви терапевт – какво е това?

Слухово-речеви рехабилитатор е човек, който работи с деца със слухови нарушения. Развива техния слухов потенциал и възприятие и обогатява речта им. Следи за реакциите при слуховата загуба, развива слуховото внимание и прогрес.

Този вид специалист би могъл да помогне на всяко дете, което има затруднение в сферата на речта – трудно произнасяне на определени звукове, бедна реч, граматически неправилна реч и т.н.

Разкажи ни за подхода си и работата ти със специалните дечица.

Децата, с които работя не са специални, а невероятни! Те притежават невероятен дух и сила, а родителите им са истински герои! Подходът ми е много обикновен. Опитвам се с грижа, граници, правила и близост с децата да успея да ги въведа в света на звуковете и знанието. Моята теория е, че най-успешния метод е да превърнем детското любопитство в любознание, а това може да се получи с много пъстри, забавни и разнообразни занимания.

За много родители все още търсенето на терапевт е тема табу. Какви са твоите наблюдения и кога е моментът наистина да потърсят професионалист?

Добре е родителите да потърсят специалист тогава, когато усетят, че те самите са готови да се доверят на друг човек, относно детето им. Понякога родителите се нуждаят от една консултация, за да се уверят, че всичко е наред, а друг път отнема повече време, но при всички случаи най-важно е да изберат специалист, на който да имат доверие.

А когато вече стигнат до кабинета – какво би ги посъветвала?

Бих ги посъветвала да не сравняват децата си, да вярват в децата си и да прекарват всяка минута, която имат заедно качествено.

Не мога да не засегна и твърде често срещаното предизвикателство за много родители – късното проговаряне. От професионалния ти поглед – можеш ли да набележиш важни моменти, на които родителите да обърнат внимание?

Късното проговаряне е тема, която ни преследва все повече. Това, на което родителите е необходимо да обърнат внимание и ако ги притесни липсата на следните фактори да потърсят специалист. Преди детето да проговори е необходимо да притежава низ от умения и качества, сред които:

Развитие на обща и фина моторика.

Да има изградени навици.

Да разбира словесни инструкции.

Да не изостава в когнитивното си развитие.

Да умее да се концентрира.

За да насърчим проговарянето е  нужно родителите да предлагат повече активности за възрастта, да не проявяват свръхгрижа, да избегнат екраните, да включат повече занимания и четене на книжки в ежедневните дейности, да поставят ясни и категорични граници и да не претрупват детето с излишни играчки.

Твоята мисия като родител, според това, което споделяш в социалните мрежи, е качествено време с децата. Какви съвети би предложила на родителите, които вече ходят на работа – как да сме наистина с децата си, когато ежедневието ни залее и забърза?

Ще ти издам моята тайна, а тя е 15 минути на ден. Старая се абсолютно всеки ден да прекарам поне по 15 активни минути на ден с двете си деца в игра, която обикновено те са избрали. Това е нашето време, в което забравям за останалия свят, слушам ги, гледам ги, запомням моментите с тях и се наслаждавам. 15 минути звучи много малко, но ако се случва всеки ден е достатъчно, за да изградите стабилна връзка с детето.

Happy kids activities – кои са твоите топ 5 любими занимания за щастливи деца?

За да са щастливи децата нямат нужда от специални занимания, а от нашето време и внимание. Когато им подарим време с нас, качествено време с нас, те не се интересуват от дейността, а от близостта. Тогава са истински щастливи.

Обожавам игри, които си създаваме сами, обичам да рисувам заниманията им и да ги съобразявам с интересите, които имат.

https://www.instagram.com/p/CuXY7muITow/embed/captioned/?cr=1&v=14&wp=822&rd=https%3A%2F%2Fwww.petya-talks.com&rp=%2Fza-da-sa-shtastlivi-detsata-imat-nujda-ot-nasheto-vreme%2F#%7B%22ci%22%3A0%2C%22os%22%3A5909.600000143051%7D

Моите топ 5 активности са:

  • рисуване с боя/пръсти/клечки
  • игри с вода
  • сортиране на всякакви предмети
  • игри за развитие на речта
  • активности, които да подготвят децата за ежедневните дейности, които им предстоят (не на последно по важност място)

Без какви материали за игри на твоите момчета не оставаш вкъщи?

Без пъстрота – моливи, бои, флумастери, цветна хартия, топчета, тиксо, лепило и т.н. Обичам да виждам как въображението им превръща белия лист в творба и затова винаги имаме подобен тип материали у дома.

Харесвам да съм подготвена и винаги имам нещо, с което да грабна вниманието им – книжка, магнитна книга, пъзел или DIY занимание.

Какво беше твоето майчинство, на какво те научиха децата (или продължават да учат) и, много важен на всички ни въпрос – кой е твоят начин да се откъснеш истински от ежедневието?

Двете ми майчинства са моите най-големи уроци. През първото преминах с леко притеснение дали се справям достатъчно добре, дали правя всичко „правилно“ и достатъчно, а с второто се наслаждавах на миговете. Наслаждавах се на времето с децата. Децата ми ме учат на това да виждам света през техните очи, през техните реакции всеки ден. Обожавам времето си с тях, защото ми дават различна гледна точка и внасят цвят в ежедневието ми.

Моят начин да се откъсна от ежедневието е като прегърна момчетата си. Може да звучи клиширано, но когато се докосна до тях успявам да се пренеса в един друг свят и тогава наистина поемам глътка въздух.

Автор: Петя Петкова-Пенчева

Снимки: Марина личен архив

Можете да откриете Марина в Инстаграм тук: @happy.kids.activities