Подготовка за детската градина – личен опит и идеи за книжки

  • icon-calendar 4 юни 2023
  • icon-author Петя Петкова-Пенчева

Приети на градина или не, отдадени изцяло на детето или работещи по време на майчинство – една от поредните раздели с детето все някога ще настъпи. Първата за мен е самото раждане, втората отбиването, а градината или яслата е третата здравословна раздяла с детето – по неговия път в света на големите.

Накратко за моето ежедневие – у дома съм по майчинство вече трета година. Дъщеря ми не е посещавала ясла. Не е оставала до момента при някого (различен от нас, родителите) за повече от няколко часа.

Все още нямам отговор дали методите, които сме избрали за подготовка на детето за тази нова промяна са успешни, но към момента, вярвам, че асоциацията за градина е позитивна. Това, което предприех аз – срещи с други дечица, които вече посещават градина, разходки до самата градина, разговори за рутината там, скоро ще започнем и да отбелязваме заедно на календара колко дни остават. Променихме и ежедневните навици, за да са максимално близки до тези, които предстоят. А именно:

Събуждане, по-рано от обикновено.

Тоалет и обличане.

Закуска.

Книжки и игри с мама.

Разходка.

Обяд в горе-долу един и същи час.

Четене на точно три книжки и лягане с избор на играчка.

След сън – следобедна закуска и игри.

Разходка навън.

Вечеря, тихи игри, баня, 3 книжки и сън.

Това ежедневие може да се стори съвсем нормално за някои родители, но у дома този „график“ до момента беше изключително гъвкав.

Междувременно – още от края на септември 2022ра започнахме да си говорим по темата за градината, без да настоявам, без да я представям като някакво магично и невероятно място. Говорим, че порасналите деца тръгват на градина и играта там е тяхната работа. И когато тя е там, мама и татко също ще бъдат на работа. Говорим си и, че децата понякога плачат, понякога сутрин им се спи или им е студено, което е нормално.

На няколко места у дома правя ротации с детски книжки по темата, споделям целия списък със заглавия и линкове към тях. Надявам се да ви бъдат полезни, както са за нашето семейство.

  1. Започвам с „Мама на детска градина“, изд. Дакелче, моят тотален фаворит. Още с влизането в градината главната героиня среща реална ситуация от ежедневието – плачещи дечица и тогава се вкопчва в майка си, като я принуждава да остане с нея през целия ден. Чудни илюстрации и философски поглед над нещата през детските очи.

2. „Ани отива на детска градина“ от изд. Дионис не се намира навсякъде (и изобщо книжките от тази поредица), но си заслужава да се потърси. Нашата открих в OLX. Тук се проследява целият процес по пътя към градината – момиченцето празнува своя 3-годишен рожден ден, след това минава преглед при лекаря за бележка, изговаря притесненията си пред майка си, подготвя се. Представени са реални ситуации от заниманията в градината и как родителите идват да си я вземат на обяд (предполагаем адаптационен период).

3. „(Не) искам да ходя на градина!“ от Мая Атанасова, изд. Клевър Бук е моето следващо предложение. Ние комбинираме книжката с картите на издателството по темата – много са занимателни и приятни. В книжката главният герой е момче – Алекс, който много харесва градината, но само първия ден. Представени са повечето възможни притеснения на дечицата чрез размислите на момчето – че някой ще вземе нещата им, че родителите няма да ги приберат, притеснението да кажат на някой друг, различен от мама и татко, че им се ходи до тоалетната. Благодарение на по-голямата му сестричка, Алекс е по-спокоен, когато идва времето за градина.

4. „Тръгвам на детска градина“ от Ангелина Жекова, изд. Софтпрес. Римувана и весела, с главен герой отново момче – „Ей, приятелче, здравей!/Името ми е Матей“. От фаворитите е у дома. Детето е пораснало – гради успешно самостоятелните си навици, следва дневна рутина, занимания, представя как някои дечица плачат, но пък игрите си заслужават.

5. На същото издателство предлагам две книжки от поредицата „Горската детска градина“ – „Как вълчето Зъбатко намери приятели“ и „Как катеричето Стиси се научи да споделя“. У дома ги разиграваме с кукли, като по този начин срещаме детето с възможните междуличностни различия между децата (в това число – говорим и за агресията) и как да се справим.

6. Много мила книжка е „Как да помагаме на учителката“, като част от поредица на издателска къща „Хермес“. Тук се предлага един нов поглед към притесненията в градината – тези на учителката. По забавен начин дечицата от градината ѝ помагат да се справи със сценичната треска преди представление, да се храни здравословно, да обува удобни обувки, дрехи.

7. Няма как да пропусна и един от любимите герои у дома – вечният евъргрийн Франклин на издателство Фют. За мен е много актуална „Франклин иска да командва в игрите“, но вие можете да предложите и „Франклин тръгва на училище“. Използвам книжките като теми за разговор и подстрекавам към задаване на въпроси, разказвам личен опит.

8. Две енциклопедии по темата са много харесвани у дома. Едната е с капачета на Фют от поредицата „Защо? Какво? Как?“ – „Да сме заедно, да си помагаме, да се разбираме“ – за мен е много полезна, като включва в себе си не само ситуации от градината, но и на площадката или пък у дома – когато се появи братче или сестриче.

9. Другата е от поредица „Енциклопедии за най-малките“ на издателство Пан – „Детската градина“ – тук нагледно детето се запознава с всяка стая, дейност или различни ситуации в градината.

10. „Истории с крачета“ на Цвета Бресничка, от издателство Фют е едно много отличаващо се от останалите предложение. Ръстът на детето често достига до там, че, ако не вдигне глава, вижда само краката ни. Всяка глава представя различно приключение, като едно от тях е посещение в детската градина.

11. „Ема: Един прекрасен ден“ на Десислава Йроданова, от издателство „Пурко“ е книжка с дълъг период на експлоатация. Имаме я от повече от година и често се връщаме към нея. Денят на Ема преминава през ежедневните дейности на семейството – дневна рутина, срещи с роднини, градина, пазаруване и игри. Може да се използва и от по-големи деца като първи стъпки в четенето. Комбинирам я с албума „Моят дневен режим“, изработен от социалното предприятие „Неща с душа“ (персонален код за отстъпка на всичко ненамалено в сайта petyatalks5).

Завършвам с предложение за родители, което намирам за много полезно. „Пътеводителят на детските градини“ на Цвети Христанова и Катерина Ковачева, от издателство „Робертино“. Тук ще намерите всичко, което може да ви хрумне, когато стане актуална темата за вас. Например – емоционална подготовка, разликите между частни и общински градини, как се кандидатства и тн. На финала на книгата е предложен ресурс – карти с ежедневна рутина за градината.

Оставям и линк към статията на психолога Милена Николаева за не особено приятната част от адаптацията – „Детето не иска да ходи на градина: как да решите проблема?“.

Успех на всички в това голямо начинание!