КиндиРу – скок от Австралия до България
Read Time:7 Minute, 53 Second

КиндиРу – скок от Австралия до България

Интервю с Елена Михайлова-Бурова

KindyRoo

Първата ми среща с КиндиРу беше през една снежна февруарска сутрин. Тогава Радина нямаше и 6 месеца. Бях запозната с методиката отдавна и нямах търпение да опитам. С влизането, макар да бях една непозната с маска, бях посрещната като специален и много чакан гост. На шега се записах в групов час и вече близо 2 години КиндиРу е част от ежедневието ни. Ползите за мен са огромни, съдя по дъщеричката си. Давам малък пример – в някои неспокойни нощи единствено песничките от занятията ни са я успокоявали. Сега КиндиРу уроците ѝ носят радост, стимулирана е по всякакъв начин да развива потенциала, който всяко дете крие у себе си и е уверена сред връстници. Всичко това – благодарение на средата, в която попаднахме в близкия ни КиндиРу център. Срещам ви с Ели – нашата първа учителка.

Lady bio

КиндиРу накратко

КиндиРу е австралийска методика за ранно детско развитие. Програмата включва активности, които подпомагат детето в различни сфери на развитие – двигателна, социална, емоционална и познавателна. Ключовото за програмата е, че това се случва в партньорство с родител или човекът, който се грижи за детето. Важно е да се отбележи, че Киндиру е превенция, а не терапия. В програмата може да участват бебета и деца на възраст от 6 месеца до 7 години. Един урок в Киндиру е с продължителност 45 минути.

Активности

Активностите в определената възрастова група са подбрани спрямо етапа на развитие на детето. Вземат се предвид възможностите, които имат двигателната и нервната система към този момент, както и нуждата от развитие на определени умения. Всички дейности са с нарастваща сложност. Например в клас „Платипус“ (от 6 седмици до пропълзяване), в който са най-малките ни бебета, ще повдигаме леко гърди от пода, докато бебето е по корем.

Baby at gym

В следващото ниво клас „Уомбат“ бебетата вече са мобилни, имат повече сила в горната част на тялото и това упражнение ще изглежда като „планк“ (позиция дъска). За едно проходило дете в клас „Пингвин“ същата тази активност вече се превръща в ръчна количка. За още по-големите деца, които имат нужда от предизвикателство, ръчната количка е самото дете, а на гърба си могат да превозват лек товар (бобена торбичка, например) и да го пренасят на определено място, както и да сменят посоките на движение. Това е едно чудесно упражнение, игра за развитие на сила в горна част на тялото и координация.

Участието на възрастния е много ключово, защото всяко дете има нужда от активен възрастен в процеса на учене. Единствено в последния клас „Летяща лисица“, в който децата са на възраст между 5-7 годишна възраст, не се изисква присъствието на родител/възрастен. Това е така, защото очакваме на тази възраст децата вече да са усвоили умения, които им помагат да следват инструкции на учител, както и добър самоконтрол над тялото. Този клас е обособен с цел предучилищна и училищна подготовка.

Musical instruments kid

Музика и развитие

За начало и край на всеки урок винаги се използва една и съща песничка като ясна рамка. Тази структура дава на децата, а и на нас възрастните, предвидимост в това, което се случва. Децата трудно се ориентират в хаос и често го изразяват с необичайно, опозиционно или тревожно поведение. Песничките, които използваме в урока са специално създадени от австралийски специалисти, които работят вече 40 години върху програмата. Музиката помага на децата да се забавляват и да учат под формата на игра. Често ни се случва по време на урока децата да правят конкретна активност още преди да е подадена устната инструкция, защото те знаят какво следва само по песничката, която звучи. Целта на всичко това е да създадем за децата приятна атмосфера, на която да се доверят и да изграждат в себе си умения, които да ги направят уверени личности.

Фина и груба моторика

Когато детето е още бебе то започва да опознава тялото си и да го контролира като преодолява първичните рефлекси и извършва волеви, целенасочени движения. Развитието на моториката се случва като първо се придобие контрол над едрата група мускули (крайниците) и постепенно стигнем до фините движения. Често насърчавам родителите да подкрепят детето ежедневно – както в лазене, тичане, катерене, така и в активности, свързани с подобряването на фините движения (игра с пластилин, пясък, късане, мачкане, драскане, рисуване). В първи клас, например, за да може да се справи детето с писането е необходимо да е развило достатъчно добре мускулите на ръцете и пръстите, което ще му помогне да контролира захвата и натиска на молива, както и да борави уверено с ножица, лепило и други подобни предмети. Тази подготовка обаче започва в много по-ранна възраст. 

Child plays

Мултисензорна стимулация

Ученето започва още през вътреутробния период на човека. Децата учат най-добре през движението и чрез достатъчно стимули, захранващи сензорните канали. Например, ако кажем на бебето как прави кравата, покажем я на картинка и му дадем да пипне материя наподобяваща козината й тогава този нов обект се научава много по-лесно, защото новото знание е подкрепено през слуха, зрението и тактилността. Една от целите на програмата в Киндиру е сензорно-моторната интеграция, което най-общо се постига чрез захранване и стимулиране на всички сетива в комбинация с отшумели първични рефлекси. Ползите от сензорно-моторната интеграция се изразяват в това, че мозъкът ще успее да приеме и обработи постъпващата информация от сетивата, за да може детето да функционира по възможно най-добрия начин в заобикалящата го среда, която от своя страна е изпълнена с много предизвикателства. 

Двегодишните в КиндиРу

Двегодишните човечета при нас попадат в клас „Уолаби“. Този клас е кръстен на австралийско животно, което е като малко кенгуру. То има силни крака и скача много добре. На възраст около 2 години децата вече са овладели сравнително баланса, контролират много по-добре тялото си и успяват да отскочат едновременно с два крака от земята. Наблягаме на активности, които изискват координация между долна и горна част на тялото, лява и дясна, предна и задна. Справят се с двустепенни инструкции, които изпълняват с желание, защото в този възрастов период вече искат да са много самостоятелни както в двигателен, така и в социален план.   

Kid play indoors

КиндиРу у дома

Често родителите в залата споделят кои упражнения и активности децата пренасят вкъщи и повтарят сами. Ще използвам обратната връзка от тях, защото децата интуитивно знаят какво е полезно за тях и от какво имат нужда.

1. Тик-ток упражнение – част от основни умения, които са заложени за конкретната възраст и клас. В тази активност децата са изправени с разтворени крака и се поклащат като стрелки на часовник (Tick-Tock) – тренировка за баланс.

2. Висене надолу с главата или кълбо напред, които са ни ключовите упражнения за стимулация на вестибуларния апарат.

3. Цветен парашут, летящ над децата, който е много любим на всички. Децата използват чаршафите на спалнята на родителите си, за да си създадат същото усещане.

4. Рими, подобни на добре познатата „Лази, лази буба“. В уроците използваме подобни рими на английски, те са свързани с опознаване на тялото и забавляват децата.

5. По време на уроците учителите в КиндиРу използваме кукла, с която показваме какво родителите да правят с детето. Тази кукла е любима на повечето деца. Често получавам клипчета от родители, които са заварили детето си да прави масажи или други активности от уроците върху плюшеното мече или играчка. Това приложение е по-скоро от страна на детето, но смятам, че е важно, защото децата показват как прехвърлят знанията си през имитация.

Child play with teacher

Потискане или не на първичните рефлекси

Срещала съм мнения на невролози, които не препоръчват конкретни активности за недоносени деца и деца с определена патология или заболяване. При всяко едно дете в норма нямаме противопоказания за едно или друго упражнение. Аз смятам, че нашата роля в КиндиРу е по-скоро подкрепяща за родителите и съответно за децата. По отношение на първичните рефлекси, да, по-голямата част от децата ги потискат естествено в хода на развитие. Понякога този процес обаче е затрудняван от липсата на достатъчно свобода на движение. Най-доброто място за едно бебе е на земята, където с помощта на подходящи стимули, то да се научи да се придвижва и съответно да започне целенасоченото му взаимодействие със средата. Съвременните столчета, кошчета, бънджита, проходилки и други са уреди, които не бива да преобладават в ежедневието на детето. Екраните са нещото, което пък тотално откъсват детето от живия, истинския свят. Убедена съм, че всеки родител иска най-доброто за своето дете и не би се поколебал да го подпомогне в процеса на развитие.

Child plays with adults

КиндиРу при трудности в развитието

КиндиРу е академия за бебета, деца и родители, защото родителят е първият учител на детето. Той е човекът, който основно подпомага развитието му. Ние пък подпомагаме и родителя в тази не лека задача. Информираме възрастните защо е важно детето да мине през всички фази на развитие и така да придадем смисъл и значение на техните усилия. КиндиРу е място, където родителят може да срещне разбиране и насоки върху какво да работи с детето, за да подобри конкретна сфера на развитие. Много ключово е, че през активностите, които родителят прави с детето си се подобрява връзката между тях самите, а това е основополагащо за психическото и физическото развитие на детето. Междувременно предлагаме индивидуални консултации, които включват обстойно обследване на детето, на база на която изготвяме индивидуална Киндиру програма, която родителят да изпълнява с детето си вкъщи ежедневно.

Мисия

Всеки родител има различни мотиви, когато идва за първи път при нас, всеки влиза в програмата ни със своите родителски (човешки) страхове, притеснения и нужди. Вярвам, че родителите се записват при нас, защото са усетили, че имаме обща цел. Целта да изградим уверени, можещи и щастливи деца.

Автор: Петя Петкова-Пенчева

Instagram: @petyatalks

Happy mother and daughter
pottytraining Previous post Време за гърне!
Next post Отказ от сън при двегодишните – полезни практики от Катя Ушева
Close